Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021

3rd Αctivity : The Revolution through the eyes of Art

 


   3rd Αctivity : The Revolution through the eyes of Art

3η δραστηριότητα: Η Επανάσταση μέσα από τα μάτια της Τέχνης

Τέχνη και Επανάσταση

 Στην 3η κοινή δραστηριότητα οι μαθητές όλων των συμμετεχόντων σχολείων κλήθηκαν να εξετάσουν  την έννοια της Επανάστασης και του αγώνα για Ελευθερία, Ανεξαρτησία και Δημοκρατία μέσα από την καλλιτεχνική δραστηριότητα της χώρας τους. 

Πράγματι, κατά τη διάρκεια των αιώνων πραγματοποιήθηκαν πολλές επαναστάσεις που άλλαξαν ριζικά το παγκόσμιο σκηνικό. Ήταν πολύ ενδιαφέρον το ότι εξετάστηκε το πώς εκφράστηκε η επιθυμία κάθε λαού για Ελευθερία, Ανεξαρτησία και Δημοκρατία μέσω της Τέχνης. Οι μαθητές ανέπτυξαν τις εργασίες τους  προσπαθώντας να απαντήσουν στα ερωτήματα: 

§  Ποια είναι η καλλιτεχνική δραστηριότητα που αναπτύχθηκε στη χώρα σας κυρίως κατά την περίοδο του Ρομαντισμού και του Διαφωτισμού;

§ Συνδέεται με κάποια επαναστατική κίνηση και πως αυτή έχει αποτυπωθεί μέσα από την τέχνη;

§  Ποιοι καλλιτέχνες στη χώρα σας προσπάθησαν να αποτυπώσουν πτυχές του αγώνα για Ελευθερία, Ανεξαρτησία και Δημοκρατία στη χώρα σας;

§  Ποια έργα Ιστορικής Ζωγραφικής ή προσωπογραφίας έχετε στη χώρα σας;

§  Τα έργα αυτά αναδεικνύουν την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά των αγωνιστών αλλά και του άμαχου πληθυσμού την περίοδο της επανάστασης;

Οι μαθητές παρουσίασαν ελεύθερα την καλλιτεχνική δραστηριότητα της χώρας τους (ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, ποίηση, οποιοδήποτε εικαστικό έργο κ.α.) είτε δημιουργώντας μια εικονική έκθεση με το ψηφιακό εργαλείο: https://www.artsteps.com/ ή δημιουργώντας αφίσες, φυλλάδια, βίντεο, κάρτες με το ψηφιακό εργαλείο https://www.canva.com/el_gr/  ή ακόμα αναρτώντας μια απλή εικόνα ή ένα ppt με παρουσίαση αντίστοιχων καλλιτεχνικών δημιουργιών  της χώρας τους, αναγιγνώσκοντας σχετικά έργα, παρουσιάζοντας μελοποιημένα ποιήματα  με ανάλογο περιεχόμενο ή ακόμα και ερμηνεύοντας ήδη υπάρχουσες μουσικές συνθέσεις ή τραγούδια με σχετικό νόημα ή ακόμα και συνθέτοντας ένα νέο πρωτότυπο έργο με στίχο και μουσική  και αναρτώντας το στην ειδική πλατφόρμα του έργου, το twinspace.

Στόχος της παρούσας δραστηριότητας ήταν να αναδειχθεί η συμμετοχή της τέχνης στον αγώνα για την Ελευθερία και η σημασία της ως μέσο έκφρασης των συναισθημάτων, της αγωνίας και του πόθου κάθε λαού.


ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚH ΟΜΑΔΑ:

Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές του σχολείου μας με την καθοδήγηση της κ. Δεληγιάννη κλήθηκαν να ερευνήσουν την έκφραση της καλλιτεχνικής δραστηριότητας κατά την περίοδο του Ρομαντισμού και του Διαφωτισμού και να αναζητήσουν διάφορα έργα τέχνης μέσω των οποίων εκφράστηκε η επιθυμία του λαού για ανεξαρτησία, δημοκρατία και ελευθερία.

Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές που συνεργάστηκαν αναζήτησαν  πληροφορίες και να ανέδειξαν τα εξής υποθέματα:

§  Η Ελληνική επανάσταση μέσα από την τέχνη

§  Πίνακες που αναφέρονται στην Ελληνική επανάσταση και σύντομη παρουσίασή τους – ιστορικό πλαίσιο

§  Τέχνη και Επανάσταση: Έλληνες και ξένοι ζωγράφοι που αποτύπωσαν πτυχές του αγώνα για Ελευθερία και Ανεξαρτησία

§  Ιστορική ζωγραφική και προσωπογραφία : ένα είδος τέχνης που αποτύπωσε την ταυτότητα και χαρακτηριστικά των αγωνιστών αλλά και του άμαχου πληθυσμού κατά τη διάρκεια της Ελληνικής επανάστασης.  

Το ζητούμενο στη δραστηριότητα αυτή ήταν όλες οι παραδοτέες και αναρτημένες εργασίες να αναφέρονται και στις υπόλοιπες συμμετέχουσες χώρες  κάνοντας προέκταση σε αντίστοιχα έργα και δημιουργούς των χωρών αυτών. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι:

  •      Υπάρχουν κοινά στοιχεία και ομοιότητες σε αντίστοιχα έργα.
  •     Η τέχνη μπορεί να αναδειχθεί ως παράγοντας ενοποιητικός μεταξύ  διαφόρων λαών. 
  •   Στην πορεία σύνθεσης των εργασιών τους αξιοποίησαν όλα τα εργαλεία WEB 2.0. που γνώριζαν και άλλα που πρότεινε η υπεύθυνη καθηγήτρια. Προτεινόμενα ψηφιακά εργαλεία, κατάλληλα για την δραστηριότητα αυτή ήταν και τα εξής:

  •    https://www.artsteps.com/   με το οποίο οι μαθητές μπορούσαν να  δημιουργήσουν μια εικονική έκθεση των καλλιτεχνικών έργων της περιόδου που επέλεξαν
  •    https://www.canva.com/el_gr/  με το οποίο μπορούσαν να  δημιουργήσουν  αφίσες, φυλλάδια, βίντεο, κάρτες ή να αναρτήσουν  μια απλή εικόνα ή ένα ppt με παρουσίαση αντίστοιχων καλλιτεχνικών δημιουργιών, να αναγνώσουν σχετικά έργα παρουσιάζοντάς τα με βιντεοσκόπηση, να παρουσιάσουν  μελοποιημένα ποιήματα με ανάλογο περιεχόμενο, να ερμηνεύσουν ήδη υπάρχον τραγούδι ή να να συνθέσουν ένα νέο πρωτότυπο έργο με στίχο και μουσική  αναρτώντας το στο twinspace. 
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δεληγιάννη Άρτεμις - Ιωνίδειος

Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι εργασίες των μαθητών του σχολείου μας που συμμετείχαν στη δραστηριότητα αυτή υπό την επίβλεψη της υπεύθυνης καθηγήτριας.

Όλα τα έργα τέχνης  παρουσιάστηκαν και στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, έτσι ώστε να είναι πιο εύκολη και άμεση η κατανόηση και η πρόσληψή τους από τους εταίρους.













































Η εργασία των μαθητών σε μορφή video και εμπλουτισμένη με ήχο έχει αναρτηθεί στο Youtube και βρίσκεται   εδώ

 και ως e-book  έχει αναρτηθεί και βρίσκεται εδώ



    Στη συνέχεια, στο πλαίσιο του έργου «On the way to Freedom» οι μαθήτριες της Α΄ Λυκείου: Σουβαλιώτη Ανδριάνα, Παυλή Ηλέκτρα και Σαπουντζάκη Μυρτώ  ερμήνευσαν το τραγούδι: «Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα» ως επιμέρους εργασία σε δραστηριότητα που στόχο είχε να αναδείξει τη συμμετοχή της τέχνης στον αγώνα για την Ελευθερία και τη σημασία της ως μέσο έκφρασης των συναισθημάτων, της αγωνίας και του πόθου κάθε λαού. 

Την ερμηνεία τους μπορείτε να δείτε: εδώ

Μια διαφορετική εκδοχή και ερμηνεία του τραγουδιού από τον Φίλιππο Πλιάτσικα (OFFICIAL VIDEO) μπορείτε να βρείτε:  εδώ 

Παρατίθενται και οι στίχοι του τραγουδιού στα Ελληνικά με μετάφρασή τους στα Αγγλικά, Γαλλικά και Σέρβικα.







Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δεληγιάννη Άρτεμις 


    Ολοκληρώνοντας την 3η κοινή δραστηριότητα  με θέμα «Η επανάσταση μέσα από τα μάτια της Τέχνης» οι  συμμετέχοντες μαθητές παρουσίασαν και συγκεκριμένους ήρωες της Ελληνικής επανάστασης αναρτώντας στους στην πλατφόρμα του έργου twinspace:








Θεόδωρος Κολοκοτρώνης (1770-1843): Έλληνας κλέφτης, καπετάνιος, γενικός πολιτικός και σύμβουλος του Κράτους, επίσης γνωστός ως Πρεσβύτερος της Μοριάς. Γεννήθηκε στη Μεσσηνία και ήταν γιος του κλέφτη-καπετάνιου Κωνσταντή Κολοκοτρώνη από την Αρκαδία. Σε ηλικία 10 ετών ήταν ορφανός από τον πατέρα του (σκοτώθηκε από τους Τούρκους), ένα γεγονός που τον σημάδεψε. Το 1818 (48 ετών) μυήθηκε στην Φιλική Εταιρεία.  Η νίκη των Ελλήνων στο Βαλτέτσι (13/5/1821) και η πτώση της Τριπολίτσας - η σημερινή Τρίπολη (23/9/1821) οφείλεται στον Κολοκοτρώνη και τον επέβαλαν ως ηγέτη του επαναστατικού στρατού της Πελοποννήσου.



Μάντο Μαυρογένους (1796-1848):   Διακεκριμένη προσωπικότητα της Ελληνικής Επανάστασης και μία από τις λίγες γυναίκες του Αγώνα. Διατέθηκαν μεγάλα χρηματικά ποσά για τον εξοπλισμό και την επάνδρωση των πλοίων της Μυκόνου. Ακολούθησε τους πειρατές που έπληξαν τις Κυκλάδες και αργότερα πολεμούσαν στο Πήλιο, τη Φθιώτιδα και τα Λιβάδια. Η οικονομική υποστήριξη του Αγώνα, η δράση της, καθώς και οι επιστολές της προς τους φιλέλληνες της Γαλλίας και της Αγγλίας έκαναν το όνομά της θρυλικό στους ευρωπαϊκούς φιλελληνικούς κύκλους και το πορτρέτο της τυπώθηκε και κυκλοφόρησε το 1827 σε όλη την Ευρώπη. Ο Καποδίστριας της απένειμε τη θέση του «επίτιμου υπολοχαγού» και της έδωσε ένα κεντρικό σπίτι στο Ναύπλιο.



Ανδρέας Μιαούλης (1769-1835): Ναύαρχος και πολιτικός, διοικητής του ελληνικού στόλου στην Επανάσταση του 1821. Γεννήθηκε στην Εύβοια το 1769 και το πραγματικό του όνομα ήταν: Ανδρέας Βόκος. Υπάρχουν δύο εκδόσεις του ψευδώνυμου Μιαούλης: η πρώτη  έχει να κάνει με τη σειρά των κωπηλατών και η δεύτερη αφορά την αγορά τουρκικού πλοίου από τον ήρωα στη Χίο που ονομάζεται "Miaoul". Πέθανε στις 11-6-1835 από φυματίωση. - Τάφηκε στον Πειραιά, στη δεξιά ακτή του λιμανιού, που ονομάστηκε Ακτή Μιαούλη. Αργότερα, τα οστά του ανακτήθηκαν σε τάφο στην είσοδο της Σχολής Ναυτικών Δοκιμών. Η καρδιά του φυλάσσεται στο Μουσείο της Ύδρας και προς τιμήν του, κάθε χρόνο γίνονται τα «Μιαούλια».




Αικατερίνη Καράτζα ή Ρόζα Μπότσαρη (1818-1875): Γεννήθηκε το 1818 στα Ιωάννινα - Κόρη του Μάρκου Μπότσαρη και σύζυγος του στρατηγού Γεώργιου Καράτζα. Συνελήφθη από τους Τούρκους και μεταφέρθηκε στα χαρέμι. Είχε 4 παιδιά, δύο από τα οποία πέθαναν, γεγονός που οδήγησε στη μελαγχολία της. Σύμβολο της εποχής της με το ελληνικό προφίλ και τη μελαγχολική της εμφάνιση. Το πορτρέτο βρίσκεται στην Πινακοθήκη Ομορφιάς στο Μόναχο μαζί με 35 άλλα πορτρέτα όμορφων γυναικών από την αριστοκρατία και τη μεσαία τάξη του Μονάχου, ζωγραφισμένα μεταξύ 1827 και 1850 κυρίως από τον Joseph Karl Stieler. Το 1856 ένα λαμπερό λευκό τριαντάφυλλο που μεγάλωσε στη Δαμασκό πήρε το όνομά του (Rose Botzaris) το οποίο συνδέει με την αιωνιότητα και τονίζει την ομορφιά του, την καθαρότητα του χαρακτήρα του και το ηρωικό όνομα του πατέρα της.




Γεώργιος Καραϊσκάκης:  Ο Γιώργος Καραϊσκάκης εισβάλλει στην Ακρόπολη. Έργο του Γιώργου Μαργαρίτη, 1844.  Φιλοξενείται στη συλλογή του Ιδρύματος Ε. Κουτλίδης.




Αλέξανδρος Υψηλάντης (1792 - 1828):  Στρατιωτικός, λόγιος και ηγέτης της Φιλικής Εταιρείας. Γεννήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 1792 στην Κωνσταντινούπολη και έλαβε εξαιρετική εκπαίδευση. Διακρίθηκε στους πολέμους εναντίον του Ναπολέοντα, ενώ στη μάχη της Δρέσδης, στις 27 Αυγούστου 1813, έχασε το δεξί του χέρι. Τον Μάρτιο του 1820 ο Εμμανουήλ Ξάνθος του προσέφερε την ηγεσία της Φιλικής Εταιρείας Το δέχτηκε και άρχισε αμέσως να οργανώνει για την έναρξη της Επανάστασης από την Πελοπόννησο και να εξαπλώνεται στην Κεντρική Ελλάδα και από εκεί σε όλη τη χώρα. Διέσχισε τον ποταμό Προύθο στις 22 Φεβρουαρίου 1821 και δύο ημέρες αργότερα σήκωσε τελικά τη σημαία της Επανάσταση στην ηγεμονία του Δούναβη και συγκεκριμένα στο Ιάσιο της Μολδαβίας. Τον Μάρτιο του 1821 ίδρυσε το Ιερό Σώμα, την πρώτη οργανωμένη στρατιωτική μονάδα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821



Κωνσταντίνος Κανάρης:  Η καταστροφή της τουρκικής ναυαρχίδας από τον Κωνσταντίνο Κανάρη είναι αναμφίβολα μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές επιτυχίες και θαρραλέα επιτεύγματα των Ελλήνων μαχητών κατά την Επανάσταση του 1821.






Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα: Είναι μια σημαντική γυναικεία φιγούρα της Επανάστασης. Η Μπουμπουλίνα προήλθε από την Υδρα αλλά έδρασε και στις Σπέτσες.  Γεννήθηκε σε φυλακή ενώ η έγκυος μητέρα της επισκέφτηκε τον άντρα της εδώ. Είχε μια οδυνηρή και δύσκολη παιδική ηλικία επειδή ήταν υποχρεωμένη να μείνει με τους συγγενείς του πατέρα της που την αντιμετώπισαν με μίσος. Ωστόσο, μεγάλωσε πιο έντονα και διανοητικά προετοιμασμένη με αποτέλεσμα να συμμετέχει ενεργά στην Επανάσταση. Επηρέασε πολλούς άνδρες και γυναίκες να ακολουθήσουν το μονοπάτι της, συμπεριλαμβανομένων των γιων της. Πολλά από τα επιτεύγματά της έχουν να κάνουν με ναυτικές μάχες στις οποίες αφιέρωσε ολόκληρη την ύπαρξή της. Μέχρι το τέλος της ζωής της, συμμετείχε ακόμα σε πολλές μάχες που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο αποτέλεσμα της Επανάστασης.

Κωνσταντίνα Χ, Ομάδα Ελλάδα Ιωνίδειος

 

Κωνσταντίνος Κανάρης:  Η καταστροφή της τουρκικής ναυαρχίδας από τον Κωνσταντίνο Κανάρη είναι αναμφίβολα μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές επιτυχίες και θαρραλέα επιτεύγματα των Ελλήνων μαχητών κατά την Επανάσταση του 1821.


Παλαιών Πατρών  Γερμανός Γ (1771-1826):  Διακεκριμένη προσωπικότητα της Ελληνικής Επανάστασης και εξέχων κληρικός με κοσμικό όνομα: Γεώργιος Κοζίας ή Κοτζιάς. Γεννήθηκε στη Δημητσάνα στις 25 Μαρτίου 1771, Μ. Παρασκευή από μια μεγάλη οικογένεια και φτωχούς. Ο Παλαιών Γερμανοί προστάτης, μαζί με τους άλλους ευγενείς της Αχαΐας, σήκωσε το πανό της Επανάστασης στις 25 Μαρτίου στη Μονή της Αγίας Λαύρας. Αυτό παραδίδεται ως δημοφιλής θρύλος, αλλά επιβεβαιώνει τη θέση του στην εθνική συνείδηση.



Αθανάσιος Διάκος (1788-1821):  Αρχηγός του 1ου έτους της Επανάστασης του 1821. Έδρασε στην Κεντρική Ελλάδα. Γεννήθηκε στη Φωκίδα το 1788 και ξεκίνησε στην Εταιρεία Φιλική το 1818 Το 1820 έγινε ναυπηγός στη Λιβαδειά. Απρίλιος 1821: σε συνεργασία με άλλους αρχηγούς καταλαμβάνει το φρούριο της Λιβαδειάς και τη γέφυρα του Αλαμάνα. Καταπολεμά τα στρατεύματα του Ομέρ Βρυώνη αλλά συλλαμβάνεται και θανατώνεται με ανασκολοπισμό.

Ακολουθούν screenshots από το twinspace του έργου.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου